Cautati Servicii de Recuperare Creante? 

Solicitati Oferta

Citeste mai mult ›

Raportul European privind Plăţile Consumatorilor, ediţia 2019

Raportul European privind Plăţile Consumatorilor, are la bază o cercetare de piaţă efectuata de 24 004 de consumatori europeni. Scopul acestui studiu este de a oferi acces la informaţii despre comportamentele de plată şi de a le corecta, contribuind astfel la o economie puternică.

Comunicat de presă


România este pe locul 19 din 24 în ceea ce privește bunăstarea financiară

  • 22% dintre români  se împrumută lunar cu o sumă echivalentă a 10-25% din salariu
     
  • 74% dintre părinții din România s-au împrumutat cel putin o dată pentru cumpărături dedicate exlusiv copiilor
  • 61% dintre românî nu sunt satisfăcuți de suma economisită în fiecare lună
     

Intrum România prezintă rezultatele celei de-a treia ediție a Raportului European al Plăților Consumatorilor.

 

Pentru a putea compara nivelul bunăstării financiare din cele 24 de țări analizate, Intrum a introdus anul acesta indicatorul numit Barometrul Bunăstării Financiare, definit ca nivelul de securitate financiară pentru a satisface nevoile și cheltuielile zilnice, consumatorii fiind în control asupra finanțelor personale.

Barometrul este compus din patru indicatori ce măsoară capacitatea de a plăti la timp facturile (locul 21/24), libertatea de credit (locul 6/24), economisirea pentru viitor (locul 23/24) și alfabetizarea financiară (locul 13/24).

 

În ceea ce privește capacitatea de a plăti la timp facturile, România este pe locul 21 din cele 24 de tări intervievate, fiind urmată doar de Letonia, Portugalia și Grecia. În analiza acestui indicator a fost luat în considerare nivelul la care consumatorii sunt dispuși să plătească facturile la timp, în strânsă corelație cu ponderea salariului rămas după plata facturilor și nivelul veniturilor întrgistrate.

Rezultatele prezentare în cadrul raportului arată că, deși românii nu sunt atât de dependenți de credite precum consumatorii din alte tări, atunci când vine vorba despre plata facturilor sau economisire pentru viitor, ocupăm printre cele mai joase poziții în clasamentul țărilor din Europa.

Deși valoarea sumelor împrumutate pentru nevoi personale a scăzut comparativ cu anul trecut de la 73% la 67%, consumatorii români preferă în continuare să se împrumute cu până la 25% din salariu. Sursa predominantă a împrumuturilor o reprezintă familia sau prietenii (72%) și abia apoi banca la care au conturile (23%).

Deși la nivel declarativ consumatorii români economisesc o suma medie care ajunge la 11% din salariu, conform Eurostat, suntem pe ultimul loc din Europa cu o rata negativă de -2.35% în ceea ce privește economisirea la nivel de gospodărie.

De aceea, indicatorul Economisire pentru viitor ne situează pe locul 23/24, fiind urmați doar de Grecia, în timp ce tările cu cel mai bun scor de economisire sunt Suedia, Elveția și Germania.

În cadrul raportului este analizat si indicatorul ce măsoară nivelul consumatorilor de a înțelege termeni financiari și calcule specifice, acesta fiind denumit nivelul de alfabetizare financiară. România are un scor al afbetizării financiare peste medie (6.5 comparativ cu 6.32), ocupând poziția 13/24 în topul tărilor analizate.

Un total de peste 64% dintre respondenții români sunt de părere că au o educație financiară solidă, dorită în mare parte părinților (56%) și a internetului (46%). Pentru definirea scorului, consumatorii au raspuns la întrebări specifice referitoare la calculul dobânzii, scoring sau inflație.

Per total, România ocupa locul 19 din 24 în clasamentul bunăstării financiare, tările fruntașe fiind Germania, Austria și Suedia iar pe ultimele locuri situându-se Polonia, Lituania și Grecia.

“În raportul de anul acesta observăm rezultate îmbucurătoare în ceea ce privește educația financiară și interesul populației spre un consum sustenabil. Sunt și multe subiecte care necesită atenția noastră permanentă, precum rata bruta de economisire. Credem cu tărie că educația financiară alături de un consum sustenabil sunt elementele cheie ale unei balanțe personale echilibrate.”, declară Cătălin Neagu, Managing Director Intrum România.

Contact person

Simona Mincu

Marketing Manager

simona.mincu@intrum.com